divendres, 3 d’abril del 2020

Estat d'alarma (7): normativa publicada des del 27 de març


La normativa aprovada arrel de la situació creada per a la crisis del Covid-19 a partir del 27 de març de 2020 és la següent:

 

·         Resolució de 25 de març de 2020, de la Secretaria d’Estat d’Economia i Recolzament a l’Empresa, pel que es publica d’Acord del Consell de Ministres de 24 de març de 2020, pel que s’aproven les característiques del primer tram de la línia d’avals de l’ICO per a empreses i autònoms, per a pal·liar els efectes econòmics del Covid-19.

·         Reial Decret-Llei 9/2020, de 27 de març, pel que s’adopten mesures en l’àmbit laboral, per a pal·liar els efectes derivats del Covd-19.

·         Reial Decret 476/2020. De 27 de març, pel que es prorroga l’estat d’alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març

·         Reial Decret-Llei 10/2020, de 29 de març, pel que es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliena que no prestin serveis essencials, amb la finalitat de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el Covid-19.

·         Ordre SND/307/202, de 30 de març, per la que s’estableixen els criteris interpretatius per a la aplicació del Reial Decret-Llei 10/2020, de 29 de març, i el model de declaració responsable per a facilitar els trajectes necessaris entre el lloc de residència i els treball.

·         Reial Decret-Llei 11/2020, de 31 de març, pel que s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per a fer front al Covid-19.

 

Fem resum a continuació, d’algunes de les mesures aprovades en aquesta normativa anterior que poden ser del vostre interès, en les que no hem inclòs les de caràcter més laboral i de seguretat social:

 
 

  
      -          Es prorroga l’estat d’alarma fins les 00:00 hores del dia 12 d’abril.

-          Els avals a empreses i autònoms per part del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital al finançament atorgat en entitats financeres fins a un màxim de 100.000 milions d’euros, aprovats en l’article 29 del RDL 8/2020 i pendent de concreció pel Consell de ministres queden concretats amb les següents condicions bàsiques:

o   Es consideraran pimes les/ establertes segons l’art.2 de l’annex I del Reglament (UE) n.651/2014 de la Comissió.

o   Els Préstecs han de ser posteriors a 17/03/2020.

o   No poden estar en procediment concursal

o   En cas de pimes i autònoms, aval del 80% de les operacions

o   En cas de no pimes el 70% i 60% si son renovacions

o   Import màxim a prestar 1,5 milions per client

o   Termini màxim de 5 anys.

o   L’entitat financera és la que decideix sobre la concessió.

o   Les entitats financeres es comprometen a mantenir, al menys fins el 30/09/2020, el límits de les línies de circulant concedits als clients, i en particular a aquells clients els préstecs dels quals resultin avalats.

 

 

-          S’habilita a la Seguretat Social a atorgar moratòries de 6 mesos, a les empreses i treballadors autònoms, que ho sol·licitin i compleixin els requisits i condicions que s’establiran mitjançant Ordre del Ministre de Inclusió (pendent aquesta Ordre). Afectarà només als mesos meritats en cas de empreses entre els mesos d’abril i juny de 2020 i en cas d’autònoms entre els mesos de maig i juliol de 2020, i sempre que les activitats que es realitzin no s’hagin suspès amb ocasió de l’estat d’alarma declarat pel DR 463/2020. Per tant no s’hi podran acollir les activitats d’oci, esportives, d’Hosteleria i restauració, educatives presencials, locals i establiments minoristes, de forma resumida.

Aquesta moratòria tampoc serà d’aplicació als codis de compte de cotització a la Seguretat social, per a empreses que hagin obtingut exempcions en el pagament de l’aportació empresarial a la seguretat social, per haver-se acollit a l’establert a l’article 24 del RDL 8/2020, de 17 de març, com a conseqüència d’haver presentat procediments de suspensió de contractes o reducció de jornada (ERTOs).

 

-          Les empreses i autònoms podran sol·licitar l’aplaçament en el pagament de la seguretat social, per als pagaments a efectuar en els mesos d’abril a juny 2020, amb l’aplicació d’un interès del 0,5%, enlloc del previst de forma habitual. Això sempre que no tinguessin ja un altre aplaçament en vigor.

No hi ha altres condicions a aquesta possibilitat.

 

-          L’ICEX España Exportación e inversiones, podrà tornar a les empreses que hagin incorregut en despeses no recuperables de quotes pagades per a la participació en fires o altres activitats de promoció de comerç internacional, convocades per a l’entitat i cancel·lades o aplaçades en motiu del Covid-19. També es podran pagar ajudes per part d’aquest organisme per a cobrir altres despeses incorregudes no recuperables.

 

-          Es suspèn, sense necessitat de sol·licitud prèvia, i per a un període de 1 any, el pagament d’interessos i amortització de préstecs concedits per a la Secretaria d’Estat de Turisme, al emparament de diverses Ordres emeses.

 

-          Flexibilització dels contractes de subministrament d’electricitat i gas natural per a empreses i autònoms: metre duri l’estat l’alarma, es podrà suspendre temporalment o modificar els contractes de reconegui, a fi d’adaptar els contractes a les noves pautes de consum, cal entendre que menors, sense cap penalització. Els distribuïdors hauran d’atendre les sol·licituds de canvi de potència o peatge. Un cop finalitzat l’estat l’alarma, en el termini de 3 mesos, el consumidor que hagi sol·licitat la suspensió del seu contracte de subministrament, podrà sol·licitar la seva reactivació. Les reactivacions o noves modificacions, es realitzaran en el termini de 5 dies pel distribuïdor, sense cap cost, sempre que els nous increments siguin fins a la potència que ja es tenia.

 

-          Petites i mitjanes empreses i autònoms podran sol·licitar a les subministradores, mentre duri l’estat d’alarma, la suspensió del pagament de les factures que corresponguin als dies de l’estat d’alarma. Aquests imports es pagaran a parts iguals en els següents 6 mesos.

 

-          Els préstecs o crèdits efectuats per a una Comunitat Autònoma o Entitat local a empreses o autònoms, podran ser objecte de sol·licitud d’aplaçament en el pagament de principal i/o interessos, sempre que s’acreditin períodes de inactivitat o reducció significativa en el volum de les vendes, així com dificultat greu per atendre els pagaments.

 

-          Per a les empreses amb volum d’operacions inferior 6.010.121,04 d’euros durant el 2019, es podrà demanar i concedir un ajornament en el pagament de l’ingrés del deute duaner i tributari, de les declaracions duaneres des del 1 d’abril al 30 de maig, amb determinades condicions i sempre que l’empresa no liquidi conforme a l’article 167.Dos, segon paràgraf, de la Llei 37/1992, de l’IVA. L’ajornament serà de 6 mesos. No meritarà interessos en els 3 primers i de demora (3,75%) en els tres següents.

 

-          S’amplien els terminis per interposar recursos via administrativa. Es computarà els terminis a partir del dia hàbil següent a la finalització de l’estat d’alarma, amb independència dels dies que haguessin pogut transcórrer des de la notificació de l’actuació administrativa.

 

En particular, en l’àmbit tributari, des del 14 de març fins el 30 d’abril del 2020, el termini per a interposar recursos de reposició o reclamacions econòmic-administratives, començaran a computar a partir del 30 d’abril del 2020.

 

També durant aquest termini queden suspesos els terminis de prescripció o caducitat de qualsevol acció o dret contemplats en la normativa tributaria. Per tant, durant aquest termini, tampoc corren les prescripcions tributàries.

 

S’apliquen aquestes previsions a totes les administracions tributàries, tant la AEAT, com l’Agència Tributària de Catalunya o les administracions tributàries d’àmbit local, Diputacions i Ajuntaments.

 

-          Durant el període que duri l’estat d’alarma, i encara que els estatuts de les entitats jurídiques no ho haguessin previst, les juntes o assemblees d’associats o socis, podran celebrar-se per vídeo o per conferència telefònica múltiple, sempre que totes les persones amb dret a assistència disposin dels mitjans necessaris i el Secretari de l’ òrgan de govern els reconegui i així ho expressi a l’acta. L’anterior RDL 8/2020, ho preveia ja pels Consells d’administració, consells rectors, etc, però no havia inclòs les Juntes de socis/accionistes o assemblees d’associats que ara sí es preveu.

Les ampliacions dels terminis per a la formulació de comptes i aprovació de les mateixes, continuen sent els mateixos ja establerts en el RDL 8/2020.

 

 

 

 

 

Altres temes de interès que s’han aprovat en el Reial Decret-Llei 11/2020, de 31 de març, que poden interessar són:

 

 

-          Procediments de desnonament d’habitatge subjectes a la Llei 29/1994 de 24 de novembre d’arrendaments urbans. Recordem que es va decretar la suspensió de tots els terminis processals fins la finalització de l’estat d’alarma. En aquest cas, en el moment que s’aixequi l’estat d’alarma els procediments de desnonament iniciats en els que la persona arrendatària acrediti al Jutjat trobar-se en situació de vulnerabilitat social o econòmica sobrevinguda com a conseqüència dels efectes de l’expansió del COVID i que li sigui impossible trobar alternativa habitacional, ho podrà comunicar al Lletrat de l’Administració de Justícia i s’iniciarà una suspensió extraordinària del llançament. Si no estigués assenyalat el llançament o no s’hagués celebrat la vista, es suspendrà el senyalament de llançament o vista per un període màxim de sis mesos o fins que es trobin alternatives habitacionals a la part demandada. Com que l’arrendador (en cas de persona física) també es pot trobar en una situació de vulnerabilitat social o econòmica sobrevinguda, també es donarà trasllat als serveis socials als efectes de definir el termini de suspensió extraordinària i per tal de definir les mesures socials a adoptar.

-          En cas de contractes de lloguer d’habitatge habitual sotmesos a la Llei 29/1994 d’Arrendaments Urbans, si es produís la data de fi de contracte o de pròrroga del contracte entre el dia 2 d’abril de 2020 i dos mesos després de la finalització de l’estat d’alarma, podrà aplicar-se prèvia  sol·licitud de l’arrendatari a l’arrendador, una pròrroga extraordinària del contracte de lloguer de fins a un període màxim de 6 mesos en els que seguirà aplicant el contracte amb les mateixes condicions. L’arrendador haurà d’acceptar aquesta pròrroga tot i que les parts podran fixar altres termes o condicions

-          Moratòria del deute de lloguer: de la mateixa manera que amb el deute hipotecari, s’estableix una moratòria per aquelles persones que tinguin subscrit un contracte de lloguer sotmès a la Llei 29/1994 d’arrendaments urbans i que es trobin en situació de vulnerabilitat econòmica. Si l’arrendador és una empresa o entitat pública d’habitatge o un gran tenidor d’habitatges, podrà sol·licitar fins el dia 2 de maig, un ajornament temporal i extraordinari del pagament de la renda. En cas que no hi hagi acord, en 7 dies laborables, l’arrendador comunicarà al llogater la seva decisió entre les següents alternatives: a) una reducció del 50% de la renda mentre duri l’estat d’alarma i les mensualitats següents mentre duri la relació de vulnerabilitat durant un màxim de quatre mesos; b) una moratòria en el pagament de la renda que afectarà al període de temps que duri l’estat d’alarma decretat pel Govern i les mensualitats següents, prorrogables d’una en una, mentre duri la situació de vulnerabilitat i sense que es puguin superar quatre mesos. La renda en situació de moratòria es fraccionaria durant almenys 3 anys o dins del termini de vigència del contracte o les pròrrogues; tot això sense penalització i sense interessos. En cas que l’arrendatària tingués accés al programa d’ajudes transitòries de finançament s’aixecaria la moratòria.

-          Es defineix la situació de vulnerabilitat econòmica conforme els següents requisits:

o   Que la persona que estigui obligada a pagar el lloguer passi a estar en situació de desocupació, es trobi en un ERTO o hagi reduït la seva jornada amb motiu de cures, en cas de ser empresari, o altres circumstàncies anàlogues que suposin una pèrdua substancial d’ingressos; i sempre i quan el conjunt d’ingressos dels membres de la unitat familiar, en el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria es trobin no superin tres vegades l’IPREM (amb uns increments per fills a càrrec, discapacitat, dependència o malalties greus).

o   Que la renda més les despeses i subministraments bàsics, resultin superiors o iguals al 35% dels ingressos nets que rebin el conjunt dels membres de la unitat familiar.

o   No hi haurà situació de vulnerabilitat econòmica als efectes d’obtenir moratòria o ajudes quan la persona arrendatària o qualsevol de les persones que composen la unitat familiar siguin propietaris o usufructuaris d’algun habitatge al 100% i que sent titulars d’aquest habitatge en propietat o usdefruit, puguin acreditar la seva no disponibilitat per causes alienes a la seva voluntat.

-          El llogater haurà d’acreditar la situació de vulnerabilitat al propietari de l’habitatge documentalment.

-          S’estableixen indemnitzacions per danys i perjudicis a abonar pels llogaters a aquells propietaris que s’hagin beneficiat indegudament de la moratòria del deute de lloguer i/o d’ajudes públiques.

-          Moratòria del deute de lloguer: de la mateixa manera que amb el deute hipotecari, s’estableix una moratòria per aquelles persones que tinguin subscrit un contracte de lloguer sotmès a la Llei 29/1994 d’arrendaments urbans i que es trobin en situació de vulnerabilitat econòmica. Si l’arrendador no és una empresa o entitat pública d’habitatge o un gran tenidor d’habitatges, és a dir, una persona física, podrà sol·licitar fins el dia 2 de maig, un ajornament temporal i extraordinari del pagament de la renda. En 7 dies laborables des de la petició, l’arrendador comunicarà al llogater la seva decisió entre qualsevol alternativa possible.

En cas que la persona física arrendadora no acceptés cap acord sobre l’ajornament, i en qualsevol cas, quan la persona arrendatària es trobi en situació de vulnerabilitat sobrevinguda, aquesta podrà tenir accés a les ajudes transitòries de finançament.

-          En cas que el propietari persona física no accepti l’ajornament o moratòria i no hi hagi acord, s’aprova una linea d’avals per tal de proporcionar cobertura financera per part dels programes que es troben en situació de vulnerabilitat social i econòmica com a conseqüència de l’expansió del COVID-19, línia d’avals a través de l’ICO i d’entitats bancàries, per a que tornin la quantitat que deguin en un termini de fins a 6 ans, prorrogables en 4 anys més. Aquestes ajudes tindran un caràcter finalista i podran cobrir un import màxim de sis mesos de renda. Una Ordre del Ministeri de Transports regularà els detalls d’aquesta línia d’aval.

-          S’emetrà un Nou Programa d’ajuts per a contribuir a minimitzar l’impacte econòmic i social del COVID-19 en els lloguers d’habitatge habitual, per persones que tingui problemes transitoris per atendre el pagament parcial o total del lloguer i es trobin en supòsits de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a definir en una Ordre Ministerial.

-          Es defineix (de nou) el concepte de vulnerabilitat econòmica als efectes de la moratòria hipotecària i del crèdit de finançament no hipotecari i s’aclareixen els documents per acreditar les condicions subjectives per a rebre aquests ajuts.

-          Suspensió del pagament dels contractes de crèdit sense garantia hipotecària. Pel cas que hi hagi persones que no paguen una hipoteca però es troben en lloguer o paguen un préstec o crèdit sense garantia hipotecària i es troben en situació de vulnerabilitat. La redacció d’aquest precepte, no obstant és molt defectuosa i precisarà de modificacions o desenvolupament. En aquests casos també podran demanar una suspensió de les obligacions a l’entitat de crèdit que les concediran automàticament.

-          La moratòria hipotecària que es va establir en el RD Llei 8/2020 per a préstecs o crèdits hipotecaris contrets per l’adquisició de l’habitatge, s’estenen als immobles afectes a activitat econòmica exercida i desenvolupada per empresaris i professionals, o habitatges llogats pel propietari  que hagi deixat de percebre el lloguer des de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma o fins a un mes després de la finalització del mateix.

 

-          Els autònoms que tinguin dret a la prestació per a cessament de l’activitat o per haver-se reduït els seus ingressos en un 75%, podran demanar un bo social per al subministra d’energia, sempre que compleixin una sèrie de requisits que els defineixin com a consumidor vulnerable. La condició de consumidor vulnerable no podrà ser per a més de 6 mesos.

 

-          Mentre estigui en vigor l’estat d’alarma, els subministradors d’energia elèctrica, gas natural i aigua, no podran suspendre el subministra als consumidors persones físiques. Amb el decret anterior aquesta no suspensió només afectava a aquells consumidors que tinguin la condició de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d’exclusió social. Ara queda ampliat a qualsevol consumidor persona física.

 

-          Tindran dret a un subsidi excepcional per a fi de contracte temporal, les persones treballadores que se’ls hagués extingit un contracte temporal de, al menys, 2 mesos de duració, amb posterioritat a l’entrada en vigor del del RD 463/2020, de 14 de març. El subsidi consistirà en una ajuda del 80% de l’IPREM mensual ( IPREM mensual = 537,84 euros), i per a un mes.

 

-          Els contractes subscrits ja sigui de compravenda de bens o prestació de serveis, o de tracte successiu, que resultin de impossible compliment, el consumidor i usuari tindrà dret a resoldre el contracte durant un termini de 14 dies, sense cap penalització. L’empresari prestador, haurà de retornar les quanties pagades i no meritades. Això també inclou despeses de viatges, avions, etc.

 

-          Podran disposar dels seus plans de pensions, en els pròxims 6 mesos, les persones que acreditin trobar-se en algun dels següents supòsits:

 

·         Situació d’atur com a conseqüència d’un expedient de regulació temporal d’ocupació derivat del Covid-19.

·         Empresari d’establiment que s’hagi hagut de tancar al públic

·         Autònom que hagi cessat en la seva activitat amb motiu del Covid-19.

L’import a disposar no podrà ser superior als ingressos obtinguts si no s’hagués trobat en cap de les situacions anterior. S’haurà d’acreditar.

 

 

Esperem sigui del seu interès, quedant a la seva disposició per a resoldre qualsevol dubte o aclariment. Atès que contínuament es modifiquen normes, s’aproven Ordres ministerials que les desenvolupen, es publiquen criteris d’interpretació pot ser convenient accedir al Codi actualitzat que es publica www.boe.es al següent enllaç https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=355

 
 

Manresa, 2 d’abril del 2020.

 

 

 


Anna Riera / Jaume Pich

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada