dimecres, 18 de març del 2020

Estat d'alarma (2): afectació en les relacions entre administracions i ciutadans o empreses

El passat dia 14 de març el Gobierno de España va decretar l'estat d'alerta com a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la pandèmia del coronavirus (covid-19). En  aquest enllaç teniu disponible el Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.
 
Atès que els ciutadans es trobaran en situació de confinament domiciliari i no podran acudir, majoritàriament, als seus llocs de treball, afectant el normal funcionament de les empreses i de les administracions públiques, la Disposició Addicional tercera d'aquest Real Decreto, estableix (amb una técnica legislativa defectuosa que probablement portarà a interpretacions dispars dels tribunals que les hagin d'interpretar) que "se suspenden términos y se interrumpen los plazos para la tramitación de procedimientos de las entidades del sector público. El cómputo de los plazos se reanudará en el momento en que pierda vigencia el presente real decreto, o, en su caso, las prórrogas del mismo".
 
A efectes pràctics aquesta norma indica que els procediments administratius que es trobin en curs quedaran suspesos en l'estat en el que es trobin, i els terminis s'interrompran; i es tornarà a comptar el temps vinculats a terminis quan s'aixequi l'estat d'alarma. S'exceptuen d'aquesta norma els procediments administratius que venen vinculats a l'estat d'alarma, com per exemple els derivats de procediments sancionadors per incomplir les restriccions d'accés a la via pública.
 
Tanmateix, queda tot més clar amb exemples:
 
Un ciutadà ha rebut una multa de trànsit per circular amb excés de velocitat per la C55 el 16 de febrer i el dia 11 de març li han notificat el fet donant-li 15 dies per fer al·legacions. El termini per fer al·legacions queda interromput fins que s'alci l'estat d'alarma. A partir d'aquell moment disposarà de 12 dies hàbils per a fer al·legacions ja que n'hauran transcorregut dos (els dies 12 i 13 de març) fins que s'ha decretat la suspensió de terminis. També l'Administració, que ha de resoldre i notificar la sanció en un termini, posem de sis mesos a comptar des de la data de la infracció, per tant, caducant la possibilitat d'imposar la sanció el dia 16 d'agost, disposarà d'un termini adicional per a resoldre l'expedient sancionador equivalent als dies que hagi durat l'estat d'alarma que es sumaran a aquesta data de finalització de la caducitat.
 
Un altre exemple: si una empresa tenia tres mesos des del principi d'any per a sol·licitar una subvenció (és a dir, tenia de termini fins el dia 31 de març per presentar la sol·licitud) i en la data de publicació d'aquesta nota no ho ha fet, aquesta empresa hauria de disposar de 17 dies addicionals (els que van des del dia en el que es decreta l'estat d'alarma fins el dia 31 de març que finalitzava el termini) per a formular la petició de la subvenció.  Tanmateix, per a evitar problemes de denegació d'aquesta subvenció per presentació fora de termini, es recomanaria a aquesta empresa de formular la petició, petició que a més a més, s'hauria de fer de forma telemática i per tant, sense risc de contagi de la malaltia.
 
De totes formes, en funció dels interessos en joc, es recomana consultar a un advocat per evitar el risc de pèrdua de drets abans de decidir no fer res i no presentar algún escrit a l'Administració quan se'ns hagi donat tràmit o ens finalitzi un termini per a fer una sol·licitud.
 
El que sembla clar és que l'Administració no emetrà comunicacions als ciutadans i empreses per a que efectuïn tràmits mentre estigui en vigor l'estat d'alarma. En cas contrari, caldrà convocar un Advocat per a valorar el risc que existeix de no respondre en el termini que se'ns doni per l'Administració a la vista dels efectes vinculats a l'estat d'alarma decretat.

1 comentari: