divendres, 20 de març del 2020

Estat d'alarma (5): Moratòria hipotecària


MORATORIA DEL DEUTE HIPOTECARI PER A L’ADQUISICIÓ DE L’HABITATGE HABITUAL.

A la vista de la situació provocada per la pandèmia del coronavirus que ha motivat l’estat d’alarma, s’ha promulgat el Real Decreto-Ley 8/2020 de 17 de març de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19 (articles 7 a 16). Una de les mesures previstes és la destinada a procura una moratòria del deute hipotecari per l’adquisició de l’habitage familiar a les persones que es trobin en dificultats extraordinàries per atendre el venciment de les quotes hipotecàries com a conseqüència de l’impacte provocat per la pandèmia del COVID-19 (articles 7 a 16).

I. Per a acollir-se a la moratòria, segons la norma indicada, s’han de complir tots els següents requisits:
1. L’objecte es sobre els contractes de préstec o crèdit amb garantia hipotecària sobre immobles. No es refereix a contractes de préstec per adquirir l’habitatge que no tinguin garantia hipotecària o a qualsevol altra mena de préstec.
2. El deutor (o el fiador o l’avalista) es trobin en situació de vulnerabilitat econòmica entenent per vulnerabilitat econòmica el següent:
a) Que el deutor passi a estar en situació de desocupació com a conseqüència de l’estat d’alarma provocat per la pandèmia del COVID-19; o bé, que el deutor, sent empresari (autònom) o professional (arquitecte, enginyer, advocat, economista ...) per compte propi, pateixi una pèrdua substancial dels seus ingressos o una caiguda substancial de les seves vendes.
S’entén que s’ha produït una caiguda substancial de les vendes quan aquesta caiguda sigui almenys del 40%, és a dir, si un llauner factura 10.000 € al mes, i passa a facturar una quantitat inferior a 6.000 € compleix el requisit. La norma no defineix el concepte “pèrdua substancial dels seus ingressos” pel cas de professionals però hauríem d’entendre que es tracta de una pèrdua equivalent a la caiguda substancial descrita abans, en un 40%.
b) Que el conjunt dels ingressos dels membres de la unitat familiar no superi en el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria (no queda clar si aquests ingressos són els que tenia aquesta família el mes de febrer o el mes de març d’enguany o si aquesta petició es pot fer el mes de maig amb els ingressos d’abril, ja que la Disposició Final 10ª estableix que aquest Real Decret Llei té una durada d’un mes a comptar des de la seva publicació) els següents límits:
- Amb caràcter general tres vegades l’indicador Públic de Renda d’Efectes múltiples mensuals (IPREM), i si algun dels membres de la unitat familiar te declarada una discapacitat superior al 33%, situació de dependència o tingui una malaltia incapacitant per a treballar de forma permanent, el límit serà de quatre cops l’IPREM. Aquest límit es pot incrementar fins a cinc cops l’IPREM en casos de discapacitats superiors.
-En cas que l’unitat familiar tingui fills al seu càrrec o per cada membre major de 65 anys el límit anterior s’incrementarà en 0,1 cops per cada fill a càrrec i 0,15 pel cas de famílies monoparentals.
Atès que l’IPREM per al 2020 (a falta de Llei de Pressupostos de l’Estat que n’actualitzi l’import) és de 537,84 € per una família tradicional de dos progenitors (sense discapacitats) amb dos fills menors d’edat, el mes anterior a sol·licitar la moratòria hauran de tenir uns ingressos inferiors a 1936,22 € [(IPREM+IPREM*0,1*2)*3].
S’entén per unitat familiar la composada pel deutor, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i els fills, amb independència de la seva edat que hi resideixin, incloent els vinculats per una relació de tutela, guarda o acolliment familiar i el cònjuge no separat legalment o parella inscrita que resideixin en l’habitatge.
c) Que la quota hipotecària més les despeses i subministres bàsics (llum, aigua, gas ... telefonia, potser?), resulti superior o igual al 35% dels ingressos nets que percebi el conjunt dels membres de la unitat familiar.
Imaginem una família amb uns ingressos de 1900 € (al límit dels ingressos previstos en la lletra b) precedent), l’import de la quota hipotecària i dels subministres bàsics hauria de ser superior a 665 € (1.900 €*35/100) per a poder-se acollir a la moratòria. Per una família amb uns ingressos de 1.000 € l’import de la quota hipotecària i dels subministres bàsics hauria de ser superior a 350€.
d) I s’hi afegeix un requisit addicional: que a conseqüència de l’emergència sanitària, la unitat familiar hagi sofert una alteració significativa de les seves circumstàncies econòmiques en termes d’esforç d’accés a l’habitatge, significant aquest concepte indeterminat que l’esforç que representi la càrrega hipotecària sobre la renda familiar s’hagi multiplicat al menys per 1,3 comparant dues situacions, la prèvia a la crisi de la pandèmia i la del moment de sol·licitar el benefici.
Caldrà comparar, per tant, què significava en termes d’esforç el pagament de la hipoteca  en relació als ingressos. Tornem a l’exemple anterior d’una família que ingressa 1.900 € i paga una quota hipotecària de 500 €/mes i uns subministres bàsics (prorratejats) de 160 €, i que es produeix un descens dels ingressos de 700 €, i per tant, li queden uns ingressos a 1200 €/mes. La hipoteca abans representava un esforç d’un 26,13% (quota hipoteca/ingressos familiars*100) mentre que després dels efectes de la crisi de la pandèmia representa un 41,66%,  i per tant, tindria una alteració significativa de les seves circumstàncies econòmiques en termes d’esforç d’accés a l’habitatge. En canvi, si després de la pandèmia, per aquesta família els ingressos minoressin en 400 €/mes, i per tant, tindria uns ingressos de 1500 €/mes, atès que l’esforç passaria a ser d’un 33,33% i per a que hi hagi alteració significativa dels efectes de la crisi de la pandèmia s’ha de multiplicar per 1,3 (en aquest cas el límit es trobaria en el 34,21%) no es produiria una alteració significativa i no es podria acollir a la moratòria hipotecària.
 
II. Què passa quan la hipoteca disposa de fiadors, avalistes o hipotecants no deutors?
Si els fiadors, avalistes o hipotecants no deutors es troben, també en situació de vulnerabilitat econòmica, podran exigir a l’entitat que primer es dirigeixi al patrimoni del deutor, encara que hagués renunciat expressament al benefici d’excusió. En aquest cas, es remet i suggereix al deutor que sol·liciti l’aplicació del Codi de Bones Pràctiques.
III. Forma de sol·licitar el benefici:
El deutor hipotecari s’haurà d’adreçar a l’entitat amb un escrit i una justificació documental de les circumstàncies. Suposem que les entitats habilitaran alguna forma de presentar la  documentació telemàticament.
El banc, en un termini màxim de 15 dies, procedirà “a la seva implementació”, i concedint la moratòria, la comunicarà al Banc d’Espanya als efectes que no computi com a provisions de risc.
La norma no preveu que el Banc pugui dir que no a la moratòria sol·licitada. En cas que falti algun document, el requerirà i el deutor l’haurà d’aportar.
IV. Efectes de la moratòria.
Els efectes de la concessió de la moratòria seran els següents:
1.       Suspensió del deute hipotecari durant el “termini estipulat”. La norma no parla dels terminis de suspensió del deute; serà el termini que imposi el banc en donar la resposta? serà el termini que es pacti entre deutor i banc? Serà un termini obert fins que el deutor torni a una situació de normalitat econòmica a aquestes importants qüestions? De moment no tenim resposta.
2.       Mentre estigui en suspens el deute hipotecari el banc no podrà exigir el pagament de la quota hipotecària (capital, interessos o comissions-tot i que aquest darrer concepte no apareix en la norma-) ni totalment ni parcial.
3.       No es meritaran interessos addicionals per la falta de pagament de la quota. Tampoc es meritaran interessos de demora.
4.       Mentre es troba el deute suspès els bancs no podran resoldre anticipadament el préstec hipotecari.
La norma no deixa gens clar, què passarà amb el deute un cop s’hagi finalitzat el “termini estipulat” de suspensió. Suposem que si el termini de suspensió s’allarga sis mesos, el pagament de la hipoteca s’allargarà sis mesos en la seva extensió temporal. I no cal dir que en hipoteques acollides a tipus variables provocarà més d’un problema interpretatiu.
V. Conseqüències de l’aplicació indeguda de la moratòria. Règim de responsabilitat.
Si el deutor hipotecari aconseguís de forma fraudulenta (no reunint els requisits indicats en el número II precedent) els beneficis de la moratòria, serà responsable dels danys i perjudicis que s’hagin pogut produir, així com de les despeses generades.
L’import dels danys, perjudicis i despeses (diu la norma) “no pot resultar inferior al benefici indegudament obtingut pel deutor per l’aplicació de la norma” i a més se li poden reclamar responsabilitats penals, pensem que per estafa i/o falsedat.
També incorrerà en responsabilitat qui busqui col·locar-se en situació de vulnerabilitat per aconseguir l’aplicació del benefici.
VI. Valoració crítica.
Per a ser honestos la moratòria pot ser molt útil i beneficiosa per les persones que s’hi puguin acollir, que seran poques, no comprenent com no s’ha arbitrat un mecanisme semblant per les persones que es troben pagant un lloguer del seu habitatge I també, s’ha de dir que és just que s’aconsegueixi l’objectiu que les entitats de crèdit que han rebut ajudes quantioses de fons públics en la crisi iniciada el 2007, suportin una part dels costos financers de la sortida de la crisi econòmica provocada per la pandèmia del corona virus.
L’àmbit d’aplicació és molt reduït quan  els límit d’ingressos  per acollir-s’hi (3 vegades l’IPREM en una unitat familiar), i no té en compte altres circumstàncies com l’endeutament de les famílies en altres àmbits (cotxe, reformes de l’habitatge, finançament d’estudis, finançament d’imprevistos ...) on una reducció d’ingressos, encara que sigui poc significativa, pot posar a les famílies en una situació d’ingressos minvant, en moltes dificultats econòmiques i en l’obligació de prendre decisions doloroses d’estalvi (i que poden generar una depressió encara més profunda de l’economia) o d’endeutament amb crèdits de fàcil obtenció (i cost en forma d’interessos car o caríssim). Ens podem imaginar a famílies que no es puguin acollir a la moratòria que hauran de prendre decisions com esborrar-se d’un gimnàs, no realitzar formació, donar-se de baixa de plataformes televisives a les que estaven abonats, deixar d’anar de vacances ... per poder pagar la hipoteca.
Si bé el mecanisme per a obtenir el benefici de la moratòria és senzill (presentació de demanda i alguns documents que es troben taxats en la norma al banc) i no et fa justificar davant el banc el compliment de tots els requisits; i és certament automàtic, ja que no sembla que el Banc pugui denegar la moratòria; el règim de responsabilitat que exposa és duríssim pels deutors que inclús, de bona fe, poden haver sol·licitat la moratòria sense estar al 100% segurs que compleixin amb tots els requisits (només se’ls demana una declaració jurada).
En els propers dies prepararem la documentació necessària per saber si la teva unitat familiar es pot acollir a la moratòria i un llistat dels documents necessaris i de com obtenir-los per a la presentació al Banc. Contacteu amb nosaltres pels canals de comunicació habituals si teniu més dubtes al respecte.
 

Jaume Pich

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada