dijous, 19 de març del 2020

Estat d'alarma (4): normativa aprovada arrel de la situació creada per la crisi del COVID-19


La normativa aprovada arrel de la situació creada per a la crisis del Covid-19 és la següent:

 



      ·         Reial Decret 465/2020, de 17 de març, pel que es modifica el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel que es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel Covid-19. 

 
Fem resum a continuació de les mesures aprovades en aquesta normativa anterior que poden ser del vostre interès.

 

-      Es considerarà, amb caràcter excepcional, de situació assimilada a accident de de treball, exclusivament per a la prestació econòmica de incapacitat temporal del Sistema de la Seguretat Social, els períodes d’aïllament o contagi de les persones treballadores provocat pel Covid-19.

 

-          Es concedirà un aplaçament de l’ingrés del deute tributari corresponent a totes les declaracions-liquidacions i autoliquidacions el termini de presentació e ingrés vagi entre el 13/03/2020 i el 30/05/2020. Es concedirà prèvia sol·licitud. Estem parlant de les declaracions de IVA, IRPF i pagament a compte de l’Impost de societats. Les condicions son:

 

·         Aplicable només a persones físiques o jurídiques amb un volum d’operacions no superior als 6.010.121,04 euros en el 2019.

·         L’aplaçament serà de 6 mesos, no es meritaran interessos de demora durant els 3 primers mesos de l’aplaçament. Pels 3 següents s’aplicaran aquests interessos (3,75% anual).

·         Els imports han de ser inferiors a 30.000 euros.

 

-          Les empreses enquadrades en els sectors de turisme, així com els de comerç i hostaleria, sempre que es trobin vinculades a aquest sector del turisme, que generin activitat productiva en els mesos de febrer , març, abril, maig i juny i que iniciïn o mantinguin en alta durant aquests mesos la ocupació dels treballadors amb contractes de caràcter fixe discontinu, podran aplicar una bonificació en aquests mesos del 50% de les quotes empresarials de la Seguretat social, per a contingències comuns, així com pels concepte de recaptació conjunta de Acomiadaments, FOGASA i Formació Professional d’aquests treballadors. Això serà d’aplicació des de 01/01/2020 fins a 31/12/2020.

La bonificació regulada en aquest article serà d’aplicació en tot el territori nacional, excepte les comunitats autònomes de les Illes Balears i Canàries, durant els mesos de febrer i març de 2020, a on els serà d’aplicació, en aquests dos mesos, la bonificació prevista en el RDL 12/2019, per pal·liar els efectes de la insolvència del touroperador Thomas Cook

 

-          Les suspensions de contracte o reduccions de jornada que tinguin la seva causa directa en la pèrdua d’activitat com a conseqüència del Covid-19, inclosa la declaració de l’estat d’ alarma que ha implicat la suspensió o cancel·lació d’activitats, tindran la consideració de provinents de una situació de força major.

El procediment en aquests casos serà:

a)      Sol·licitud de l’empresa que s’acompanyarà d’un informe relatiu a la vinculació de la pèrdua d’activitat com a conseqüència del Covid-19, i de la documentació acreditativa. L’empresa ho ha de comunicar a les persones treballadores i traslladar l’informe anterior a la representació de les mateixes.

b)      L’existència de força major haurà de ser contrastada per a l’autoritat laboral, sigui quin sigui el número de persones treballadores afectades.

c)       La resolució de l’autoritat laboral es dictarà en el termini de 5 dies des de la sol·licitud. Els efectes seran des de la data del fet causant de la força major exposat per a l’empresa.

 

-          Els expedients de suspensió de contractes i/o reducció de jornada autoritzats en base a força major temporal vinculada al Covid-19, exoneraran a l’empresa del pagament de l’aportació empresarial prevista a l’article 273.2 del Text Refós de la Llei General de la Seguretat Social, quan l’empresa a 29/02/2020 tingués menys de 50 treballadors. Si l’empresa té més de 50 treballadors en alta, la exoneració de l’obligació de cotització serà del 75% de l’aportació empresarial.

Aquesta exoneració no tindrà efectes per a la persona treballadora, mantenint-se la consideració d’aquest període com efectivament cotitzat a tots els efectes.

 

-          En els supòsits que l’empresa decideixi la suspensió de contractes o la reducció de la jornada de treball, el “Servicio Público de Empleo Estatal” reconeixerà el dret a la prestació contributiva per atur a les persones afectades encara que no tinguin el període d’ocupació cotitzada mínim per a poder-hi accedir. I no computarà el temps en què es percebi aquesta prestació per atur per aquestes circumstàncies excepcionals a efectes de consumir els períodes màxims de percepció establerts.

En tots els casos es requerirà que l’inici de la relació laboral fos anterior a l’entrada en vigor d’aquest RDLlei.

 

Les mesures extraordinàries en l’àmbit laboral previstes en el RDL 8/2020, de 18 de març, estan subjectes al compromís de l’empresa de mantindré els llocs de treball durant els termini de 6 mesos des de la data de represa de l’activitat.

 

-          S’atorgaran avals a empreses i autònoms per part del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital al finançament atorgat en entitats financeres fins a un màxim de 100.000 milions d’euros. No es detallen de moment les condicions que s’aprovaran per acord del Consell de Ministres.

 

-          S’amplia en 10.000 milions d’euros el límit d’endeutament previst per a l’ICO amb la finalitat de donar finançament a les empreses, principalment pymes i autònoms, a través de les línies de finançament ICOs que tramiten les entitats financeres.

 

-          Es crea una línia extraordinària de cobertura asseguradora de fins a 2.000 milions i d’una durada de 6 mesos per a crèdits de circulant per a empreses exportadores, sempre que respongui a noves necessitats de finançament i no a situacions habituals i  prèvies a la crisis actual. Hi ha uns condicionants per acreditar que s’és una empresa exportadora habitual.

 

-          Els terminis previstos de pagament de liquidacions practicades per l’Administració en termini voluntari i pagaments de providències de constrenyiment, els venciments dels terminis i fraccions dels acords d’aplaçament i fraccionaments concedits, així con els terminis de diligències d’embargament, sol·licituds d’informació amb transcendència tributària, formulació d’al·legacions, que no hagin conclòs a data 18/03/2020, s’ampliaran fins el 30/04/2020. Tampoc s’executaran garanties previstes fins el 30/04/2020. Només afectarà als procediments ja iniciats amb anterioritat a 18/03/2020.

-          Per a tots aquells procediments anteriors que es comuniquin a partir del 18/03/2020, s’amplia el termini fins el 20/05/2020.

Això no afecta en absolut al pagament habitual dels impostos com IVA, IRPF, o pagament a compte de l’Impost de societats.

-          La Generalitat de Catalunya en l’àmbit dels tributs propis i dels tributs cedits, com per exemple, Impost de Successions, Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (i altres) ha acordat la suspensió de la presentació d’autoliquidacions i pagament dels tributs fins que es deixi sense efecte l’estat d’alarma.



-          La Generalitat de Catalunya també ha aprovat una ajuda anomenada “compensació de pèrdues pel treball autònom a Catalunya” en forma de prestació única per un import màxim de 2000 € per les persones físiques que siguin treballadors autònoms en situació d’alta en el règim especial de treballadors autònoms de la seguretat social i que tinguin el seu domicili fiscal en un municipi de Catalunya i que figurin en el llistat de les activitats de les que s’ha decretat el tancament en el Real Decreto que va aprovar l’estat d’alarma i que acreditin una reducció dràstica i involuntària de la seva facturació com a conseqüència dels efectes del coronavirus en la seva activitat econòmica i no disposin de fonts alternatives anteriors. S’haurà d’acreditar les pèrdues econòmiques comparant el mes de març de 2020 amb el del 2019 o amb la mitja dels beneficis mensuals des de l’alta si s’hagués donat d’alta amb posterioritat al mes de març de 2019. Aquesta ajuda és incompatible amb altres ajudes, prestacions, subsidis o subvencions publiques destinades a la mateixa finalitat. S’està pendent que es donin les instruccions per accedir a aquestes ajudes.


 
-          També s’amplia fins el 30/04/2020 el termini per a respondre requeriments o sol·licituds formulades per a la Direcció General del Cadastre. I també fins el 20/05/2020 els comunicats a partir del 18/03/2020.

 

-          Els contractes públics de serveis i subministres de prestació successiva vigents, que siguin d’execució impossible per a les empreses com a conseqüència del Covid-19 o per les mesures adoptades per l’Estat, les comunitats autònomes o l’Administració local, quedaran suspesos. L’entitat adjudicatària haurà d’abonar al contractista els danys i perjudicis soferts per aquest durant el període de suspensió, prèvia sol·licitud i acreditació fefaent de la seva realitat, efectivitat i quantia pel contractista. Aquests danys només poden ser:

 

·         Despeses salarials abonades pel contractista al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte, durant el període de suspensió.

·         Les despeses de manteniment de la garantia definitiva, relatius al període de suspensió del contracte.

·         Les despeses de lloguer de maquinària o costos de manteniment de la maquinària, instal.lacions i equips relatius al període de suspensió, adscrits directament a la execució del contracte, que s’acrediti que no s’han pogut recolocar.

·         Pòlisses d’assegurança previstes en les condicions vinculades al contracte, subscrites i vigents en el moment de la suspensió.

 

L’aplicació del disposat anteriorment només procedirà quan l’òrgan de contractació, a instància del contractista i en el termini de 5 dies naturals, hagués apreciat la impossibilitat d’execució del contracte. Amb aquesta finalitat, el contractista dirigirà la seva sol·licitud a l’òrgan de contractació reflectint les raons per a les quals l’execució del contracte han esdevingut impossibles, així com el personal, la resta de despeses directament imputables. Transcorregut el termini indicat sense notificar-se resolució expressa al contractista, aquesta s’entendrà desestimatòria.

 

-          Els contractes públics de serveis i subministres de prestació successiva vigents, que tinguin retards en la seva execució com a conseqüència del Covid-19 o per les mesures adoptades per l’Estat, les comunitats autònomes o l’Administració local, els contractistes tindran dret a l’abonament de les despeses salarials addicionals a les que hagués incorregut per a les demores, fins a un màxim del 10% del preu inicial del contracte. Tot prèvia acreditació per part del contractista.

 

-          Els contractes públics d’obres, que siguin d’execució impossible per a les empreses com a conseqüència del Covid-19 o per les mesures adoptades per l’Estat, el contractista podrà sol·licitar la suspensió del mateix, fins que es pugui reprendre.

 

L’aplicació del disposat anteriorment només procedirà quan l’òrgan de contractació, a instància del contractista i en el termini de 5 dies naturals, hagués apreciat la impossibilitat d’execució del contracte. Amb aquesta finalitat, el contractista dirigirà la seva sol·licitud a l’òrgan de contractació reflectint les raons per a les quals l’execució del contracte han esdevingut impossibles, així com el personal, la resta de despeses directament imputables. Transcorregut el termini indicat sense notificar-se resolució expressa al contractista, aquesta s’entendrà desestimatòria.

Les despeses indemnitzables seran les mateixes descrites anteriorment.

El contractista haurà d’acreditar estar al corrent de pagament de les seves obligacions laborals i socials, així com també tots els subcontractistes, proveïdors i subministradors que hagués contractat per a l’obra, i també de les seves obligacions en el pagament dels seus subcontractistes.

 

-          Durant el període que duri l’estat d’alarma, i encara que els estatuts de les entitats jurídiques no ho haguessin previst, les sessions dels òrgans de govern i administració de les associacions, de les societats civils i mercantils, del consell rector de les societats cooperatives i del patronat de les fundacions, podran celebrar-se per videoconferència que asseguri la autenticitat i la connexió bilateral o plurilateral en temps real amb imatge i so dels assistents en remot. També els acords podran adoptar-se per votació per escrit sense sessió, sempre que ho decideixi el president, a sol·licitud de, al menys, dos membres de l’òrgan d’administració.

-          El termini de 3 mesos a comptar del tancament de l’exercici social per tal que l’òrgan de govern d’una entitat jurídica obligada, formuli els comptes anuals, i en el seu cas l’informe de gestió, queda suspès fins a que finalitzi l’estat d’alarma, reanudant-se de nou per a uns altres 3 mesos a comptar des d’aquesta data.

 

-          En cas que a la data de declaració de l’estat d’alarma, l’òrgan de govern o administració de la persona jurídica ja hagués formulat els comptes anuals de l’exercici anterior, el termini per a la verificació comptable dels comptes, si l’auditoria fos obligatòria, s’entendrà prorrogat per a dos mesos a comptar des que finalitzi l’estat d’alarma.

 

-          La junta general ordinària per aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior es reunirà necessàriament dins dels 3 mesos següents a comptar des que finalitzi el termini per a formular els comptes anuals (fins ara el termini màxim era 30 de juny).

 

-          Mentre estigui vigent l’estat d’alarma, el deutor que es trobi en estat d’insolvència no tindrà el deure de sol·licitar la declaració de concurs. Fins que no transcorrin dos mesos a comptar des de la finalització de l’estat d’alarma, els jutges no admetran a tràmit les sol·licituds de concurs necessari que s’haguessin presentat durant aquest estat o que es presentin durant aquests dos mesos.

 

-          Les mesures previstes en el RDL 8/2020 de 18 de març, tenen una vigència de 1 mes, sens prejudici que es puguin prorrogar pel Govern mitjançant nou DRLlei. No obstant, aquelles mesures previstes en aquest RDL que tinguin un termini determinat de duració, quedaran subjectes al mateix.

 

 

 

Altres temes de interès que s’han aprovat en el Reial Decret-Llei 8/2020, de 17 de març, que poden interessar són:

 

-          Durant el mes següent de l’entrada en vigor, els subministradors d’energia elèctrica, gas natural i aigua, no podran suspendre el subministra a aquells consumidors que tinguin la condició de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d’exclusió social.

(només a aquests)

 

-          Es prorroga de forma automàtica fins el 15 de setembre de 2020 la vigència del bo social a aquells beneficiaris del mateix que els venci amb anterioritat.

 

-          Es suspèn els articles de la Llei que permet l’actualització de preus a l’alça dels preus dels gasos liquats del petroli envasats i també es modifica el càlcul de les tarifes de venda dels gasos liquats de petroli per canalització, pels següents tres bimestres (6 mesos).

 

-          Les persones per compte aliena que acreditin deures de tenir cura respecte del cònjuge, parella de fet, i altres familiars fins a segon grau, tindran dret a accedir a l’adaptació i/o reducció de la seva jornada, sempre que pugui acreditar que és degut a  circumstàncies excepcionals directament relacionades al Covid-19. Dins d’aquestes circumstàncies excepcionals s’inclou el tancament de centres educatius o de qualsevol altre naturalesa que dispensessin cures o atenció a persones. Ha de ser, però, raonable i proporcionat en relació a la situació de l’empresa, particularment en el cas de que siguin vàries les persones treballadores d’una empresa que hi vulguin accedir. Empresa i persona treballadora hauran de fer el possible per a arribar a un acord. I es limitarà al període excepcional de duració del Covid-19.

En cas d’optar-se per a reducció de jornada, el sou es reduirà proporcionalment. La reducció de la jornada ha de ser comunicada a l’empresa amb 24 hores d’antelació.

 

-          S’estableix una moratòria del deute hipotecari en l’adquisició de la vivenda habitual, sempre que el deutor es trobi en situació de vulnerabilitat econòmica, així com igualment als fiadors i avalistes del deutor principal, sempre que corresponguin també a vivendes habituals.

 

Es defineix en aquest cas com a supòsits de vulnerabilitat econòmica (només s’hi poden acollir aquestes persones):

 

·         Que el deutor hipotecari passi a estar en situació d’atur o, en cas de ser empresari o professional, sofreixi una pèrdua substancial dels seus ingressos o una caiguda substancial de les seves vendes.

·         Que el conjunt dels ingressos de la unitat familiar no superi, en el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria: el límit de tres vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples mensual (IPREM) (IPREM 2020 mensual és de 537,84 euros). Aquest límit s’incrementarà en 0,1 per a cada fill a càrrec de la unitat familiar. I en 0,15 per a cada fill en cas de unitats familiars monoparentals. També s’incrementarà en 0,1 per a cada persona major de 65 anys membre de la unitat familiar. En cas de unitats familiars que algun membre tingui una discapacitat superior al 33%, o situació de dependència, el límit serà de quadre vegades l’IPREM. En cas que el propi deutor tingui un grau de discapacitat superior al 33% i altres circumstàncies que també es detallen, el límit serà de cinc vegades l’IPREM.

·         Que la quota hipotecària, més les despeses i subministres bàsics, resultin superiors o iguals al 35% dels ingressos nets del conjunt de la unitat familiar

·         Que s’hagi produït una alteració substancial de les circumstàncies econòmiques de la unitat familiar corresponents a:

a)      La càrrega hipotecària suposi un esforça familiar que s’hagi multiplicat per 1,3.

b)      Una caiguda de les vendes en el cas de empresaris i professionals de al menys un 40%.

 

Aquesta moratòria en el deute hipotecari en l’adquisició de vivenda habitual es podrà sol.licitar al creditor fins a quinze dies després del fi de la vigència de RDL 8/2020.

Un cop sol.licitada aquesta moratòria pel deutor, l’entitat creditora procedirà a la seva aplicació en un termini màxim de 15 dies. Durant el termini de la seva vigència no es pagarà ni principal ni interessos. Tampoc es meritaran interessos.

 

Les escriptures que es puguin derivar de formalització de novacions contractuals dels préstecs i crèdits hipotecaris anteriors, quedaran exemptes de l’impost d’Actes Jurídics Documentats.

 

-          Els treballadors per compte pròpia o autònoms, podran demanar una prestació extraordinària de forma excepcional i vigència limitada a un mes, en el cas de  les activitats que han quedat suspeses en virtut del RD 463/2020 de declaració de l’estat d’alarma, o quan la seva facturació en el mes anterior en què es sol·liciti la prestació es vegi reduïda en, al menys, un 75% en relació amb el promig de facturació del semestre anterior. I sempre que ja estiguessin donats d’alta com a autònoms en data 14/03/2020, i estiguin al corrent de pagament de les quotes de la seguretat social, o es posin al corrent amb anterioritat a la sol·licitud de la prestació extraordinària.

La prestació extraordinària serà del 70% de la base reguladora de cada autònom.

En cas que l’estat d’alarma s’ampliï, també podrà prorrogar-se aquesta prestació fins a l’últim dia del mes en que finalitzi l’estat d’alarma.

El temps de prestació s’entendrà com a cotitzat i no reduirà els períodes de prestació per a cessament d’activitat que el beneficiari pugui estar cotitzant.

 

-          Les prestacions per atur percebudes pels treballadors fixes discontinus o similars, que hagin vist suspesos els seus contractes de treball com a conseqüència de l’impacte del Covid-19 durant períodes que, en cas de no haver concorregut aquesta circumstància extraordinària haurien sigut d’activitat, podran tornar-se a percebre, amb un límit màxim de 90 dies, quan tornin a trobar-se en situació legal d’atur.

Per a determinar el període que en condicions normals hauria estat d’activitat laboral, es compararà amb l’any natural anterior.

 

-          Queda prorrogat per 1 any i fins el 14/03/2021, la validesa del DNI de les persones que els caduqui a partir de 14/03/2020.

 

Esperem sigui del seu interès. Per a més informació no dubteu a contactar-nos pels canals de comunicació habituals.

Anna Riera
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada