La
normativa aprovada arrel de la situació creada per a la crisis del Covid-19 és
la següent:
· Reial Decret 465/2020, de 17 de març, pel que es modifica el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel que es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel Covid-19.

- Es considerarà, amb caràcter
excepcional, de situació assimilada a accident de de treball, exclusivament per
a la prestació econòmica de incapacitat temporal del Sistema de la Seguretat
Social, els períodes d’aïllament o contagi de les persones treballadores
provocat pel Covid-19.
-
Es concedirà un aplaçament de
l’ingrés del deute tributari corresponent a totes les declaracions-liquidacions
i autoliquidacions el termini de presentació e ingrés vagi entre el 13/03/2020
i el 30/05/2020. Es concedirà prèvia sol·licitud. Estem parlant de les
declaracions de IVA, IRPF i pagament a compte de l’Impost de societats. Les
condicions son:
·
Aplicable només a persones
físiques o jurídiques amb un volum d’operacions no superior als 6.010.121,04
euros en el 2019.
·
L’aplaçament serà de 6 mesos,
no es meritaran interessos de demora durant els 3 primers mesos de
l’aplaçament. Pels 3 següents s’aplicaran aquests interessos (3,75% anual).
·
Els imports han de ser
inferiors a 30.000 euros.
-
Les empreses enquadrades en els
sectors de turisme, així com els de comerç i hostaleria, sempre que es trobin
vinculades a aquest sector del turisme, que generin activitat productiva en els
mesos de febrer , març, abril, maig i juny i que iniciïn o mantinguin en alta
durant aquests mesos la ocupació dels treballadors amb contractes de caràcter
fixe discontinu, podran aplicar una bonificació en aquests mesos del 50% de les
quotes empresarials de la Seguretat social, per a contingències comuns, així
com pels concepte de recaptació conjunta de Acomiadaments, FOGASA i Formació
Professional d’aquests treballadors. Això serà d’aplicació des de 01/01/2020
fins a 31/12/2020.
La
bonificació regulada en aquest article serà d’aplicació en tot el territori
nacional, excepte les comunitats autònomes de les Illes Balears i Canàries,
durant els mesos de febrer i març de 2020, a on els serà d’aplicació, en
aquests dos mesos, la bonificació prevista en el RDL 12/2019, per pal·liar els
efectes de la insolvència del touroperador Thomas Cook
-
Les suspensions de contracte o
reduccions de jornada que tinguin la seva causa directa en la pèrdua
d’activitat com a conseqüència del Covid-19, inclosa la declaració de l’estat
d’ alarma que ha implicat la suspensió o cancel·lació d’activitats, tindran la
consideració de provinents de una situació de força major.
El
procediment en aquests casos serà:
a)
Sol·licitud de l’empresa que
s’acompanyarà d’un informe relatiu a la vinculació de la pèrdua d’activitat com
a conseqüència del Covid-19, i de la documentació acreditativa. L’empresa ho ha
de comunicar a les persones treballadores i traslladar l’informe anterior a la
representació de les mateixes.
b)
L’existència de força major haurà
de ser contrastada per a l’autoritat laboral, sigui quin sigui el número de
persones treballadores afectades.
c)
La resolució de l’autoritat
laboral es dictarà en el termini de 5 dies des de la sol·licitud. Els efectes
seran des de la data del fet causant de la força major exposat per a l’empresa.
-
Els expedients de suspensió de
contractes i/o reducció de jornada autoritzats en base a força major temporal
vinculada al Covid-19, exoneraran a l’empresa del pagament de l’aportació
empresarial prevista a l’article 273.2 del Text Refós de la Llei General de la
Seguretat Social, quan l’empresa a 29/02/2020 tingués menys de 50 treballadors.
Si l’empresa té més de 50 treballadors en alta, la exoneració de l’obligació de
cotització serà del 75% de l’aportació empresarial.
Aquesta
exoneració no tindrà efectes per a la persona treballadora, mantenint-se la
consideració d’aquest període com efectivament cotitzat a tots els efectes.
-
En els supòsits que l’empresa
decideixi la suspensió de contractes o la reducció de la jornada de treball, el
“Servicio Público de Empleo Estatal” reconeixerà el dret a la prestació
contributiva per atur a les persones afectades encara que no tinguin el període
d’ocupació cotitzada mínim per a poder-hi accedir. I no computarà el temps en
què es percebi aquesta prestació per atur per aquestes circumstàncies
excepcionals a efectes de consumir els períodes màxims de percepció establerts.
En
tots els casos es requerirà que l’inici de la relació laboral fos anterior a
l’entrada en vigor d’aquest RDLlei.
Les
mesures extraordinàries en l’àmbit laboral previstes en el RDL 8/2020, de 18
de març, estan subjectes al compromís de l’empresa de mantindré els llocs de treball
durant els termini de 6 mesos des de la data de represa de l’activitat.
-
S’atorgaran avals a empreses i
autònoms per part del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital
al finançament atorgat en entitats financeres fins a un màxim de 100.000
milions d’euros. No es detallen de moment les condicions que s’aprovaran per
acord del Consell de Ministres.
-
S’amplia en 10.000 milions d’euros
el límit d’endeutament previst per a l’ICO amb la finalitat de donar
finançament a les empreses, principalment pymes i autònoms, a través de les
línies de finançament ICOs que tramiten les entitats financeres.
-
Es crea una línia extraordinària
de cobertura asseguradora de fins a 2.000 milions i d’una durada de 6 mesos per
a crèdits de circulant per a empreses exportadores, sempre que respongui a
noves necessitats de finançament i no a situacions habituals i prèvies a la crisis actual. Hi ha uns
condicionants per acreditar que s’és una empresa exportadora habitual.
-
Els terminis previstos de
pagament de liquidacions practicades per l’Administració en termini voluntari i
pagaments de providències de constrenyiment, els venciments dels terminis i
fraccions dels acords d’aplaçament i fraccionaments concedits, així con els
terminis de diligències d’embargament, sol·licituds d’informació amb
transcendència tributària, formulació d’al·legacions, que no hagin conclòs a
data 18/03/2020, s’ampliaran fins el 30/04/2020. Tampoc s’executaran garanties
previstes fins el 30/04/2020. Només afectarà als procediments ja iniciats amb
anterioritat a 18/03/2020.
-
Per a tots aquells procediments
anteriors que es comuniquin a partir del 18/03/2020, s’amplia el termini fins
el 20/05/2020.
Això no afecta
en absolut al pagament habitual dels impostos com IVA, IRPF, o pagament a
compte de l’Impost de societats.
- La Generalitat de Catalunya en l’àmbit dels tributs propis i dels tributs cedits, com per exemple, Impost de Successions, Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (i altres) ha acordat la suspensió de la presentació d’autoliquidacions i pagament dels tributs fins que es deixi sense efecte l’estat d’alarma.
- La Generalitat de Catalunya en l’àmbit dels tributs propis i dels tributs cedits, com per exemple, Impost de Successions, Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (i altres) ha acordat la suspensió de la presentació d’autoliquidacions i pagament dels tributs fins que es deixi sense efecte l’estat d’alarma.
-
La Generalitat de Catalunya també
ha aprovat una ajuda anomenada “compensació de pèrdues pel treball autònom a
Catalunya” en forma de prestació única per un import màxim de 2000 € per les
persones físiques que siguin treballadors autònoms en situació d’alta en el
règim especial de treballadors autònoms de la seguretat social i que tinguin el
seu domicili fiscal en un municipi de Catalunya i que figurin en el llistat de
les activitats de les que s’ha decretat el tancament en el Real Decreto que va aprovar
l’estat d’alarma i que acreditin una reducció dràstica i involuntària de la
seva facturació com a conseqüència dels efectes del coronavirus en la seva
activitat econòmica i no disposin de fonts alternatives anteriors. S’haurà
d’acreditar les pèrdues econòmiques comparant el mes de març de 2020 amb el del
2019 o amb la mitja dels beneficis mensuals des de l’alta si s’hagués donat
d’alta amb posterioritat al mes de març de 2019. Aquesta ajuda és incompatible
amb altres ajudes, prestacions, subsidis o subvencions publiques destinades a
la mateixa finalitat. S’està pendent que es donin les instruccions per accedir
a aquestes ajudes.
-
També s’amplia fins el 30/04/2020
el termini per a respondre requeriments o sol·licituds formulades per a la
Direcció General del Cadastre. I també fins el 20/05/2020 els comunicats a
partir del 18/03/2020.
-
Els contractes públics de serveis
i subministres de prestació successiva vigents, que siguin d’execució
impossible per a les empreses com a conseqüència del Covid-19 o per les mesures
adoptades per l’Estat, les comunitats autònomes o l’Administració local,
quedaran suspesos. L’entitat adjudicatària haurà d’abonar al contractista els
danys i perjudicis soferts per aquest durant el període de suspensió, prèvia
sol·licitud i acreditació fefaent de la seva realitat, efectivitat i quantia
pel contractista. Aquests danys només poden ser:
·
Despeses salarials abonades pel
contractista al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte, durant
el període de suspensió.
·
Les despeses de manteniment de la
garantia definitiva, relatius al període de suspensió del contracte.
·
Les despeses de lloguer de
maquinària o costos de manteniment de la maquinària, instal.lacions i equips
relatius al període de suspensió, adscrits directament a la execució del
contracte, que s’acrediti que no s’han pogut recolocar.
·
Pòlisses d’assegurança previstes
en les condicions vinculades al contracte, subscrites i vigents en el moment de
la suspensió.
L’aplicació del disposat
anteriorment només procedirà quan l’òrgan de contractació, a instància del
contractista i en el termini de 5 dies naturals, hagués apreciat la
impossibilitat d’execució del contracte. Amb aquesta finalitat, el contractista
dirigirà la seva sol·licitud a l’òrgan de contractació reflectint les raons per
a les quals l’execució del contracte han esdevingut impossibles, així com el
personal, la resta de despeses directament imputables. Transcorregut el termini
indicat sense notificar-se resolució expressa al contractista, aquesta
s’entendrà desestimatòria.
-
Els contractes públics de serveis
i subministres de prestació successiva vigents, que tinguin retards en la seva
execució com a conseqüència del Covid-19 o per les mesures adoptades per
l’Estat, les comunitats autònomes o l’Administració local, els contractistes
tindran dret a l’abonament de les despeses salarials addicionals a les que
hagués incorregut per a les demores, fins a un màxim del 10% del preu inicial
del contracte. Tot prèvia acreditació per part del contractista.
-
Els contractes públics d’obres,
que siguin d’execució impossible per a les empreses com a conseqüència del
Covid-19 o per les mesures adoptades per l’Estat, el contractista podrà
sol·licitar la suspensió del mateix, fins que es pugui reprendre.
L’aplicació del
disposat anteriorment només procedirà quan l’òrgan de contractació, a instància
del contractista i en el termini de 5 dies naturals, hagués apreciat la
impossibilitat d’execució del contracte. Amb aquesta finalitat, el contractista
dirigirà la seva sol·licitud a l’òrgan de contractació reflectint les raons per
a les quals l’execució del contracte han esdevingut impossibles, així com el
personal, la resta de despeses directament imputables. Transcorregut el termini
indicat sense notificar-se resolució expressa al contractista, aquesta
s’entendrà desestimatòria.
Les despeses
indemnitzables seran les mateixes descrites anteriorment.
El contractista
haurà d’acreditar estar al corrent de pagament de les seves obligacions
laborals i socials, així com també tots els subcontractistes, proveïdors i
subministradors que hagués contractat per a l’obra, i també de les seves
obligacions en el pagament dels seus subcontractistes.
-
Durant el període que duri l’estat
d’alarma, i encara que els estatuts de les entitats jurídiques no ho haguessin
previst, les sessions dels òrgans de govern i administració de les
associacions, de les societats civils i mercantils, del consell rector de les
societats cooperatives i del patronat de les fundacions, podran celebrar-se per
videoconferència que asseguri la autenticitat i la connexió bilateral o
plurilateral en temps real amb imatge i so dels assistents en remot. També els
acords podran adoptar-se per votació per escrit sense sessió, sempre que ho
decideixi el president, a sol·licitud de, al menys, dos membres de l’òrgan
d’administració.
-
El termini de 3 mesos a comptar
del tancament de l’exercici social per tal que l’òrgan de govern d’una entitat
jurídica obligada, formuli els comptes anuals, i en el seu cas l’informe de
gestió, queda suspès fins a que finalitzi l’estat d’alarma, reanudant-se de nou
per a uns altres 3 mesos a comptar des d’aquesta data.
-
En cas que a la data de declaració
de l’estat d’alarma, l’òrgan de govern o administració de la persona jurídica
ja hagués formulat els comptes anuals de l’exercici anterior, el termini per a
la verificació comptable dels comptes, si l’auditoria fos obligatòria,
s’entendrà prorrogat per a dos mesos a comptar des que finalitzi l’estat
d’alarma.
-
La junta general ordinària per
aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior es reunirà necessàriament
dins dels 3 mesos següents a comptar des que finalitzi el termini per a
formular els comptes anuals (fins ara el termini màxim era 30 de juny).
-
Mentre estigui vigent l’estat
d’alarma, el deutor que es trobi en estat d’insolvència no tindrà el deure de
sol·licitar la declaració de concurs. Fins que no transcorrin dos mesos a
comptar des de la finalització de l’estat d’alarma, els jutges no admetran a
tràmit les sol·licituds de concurs necessari que s’haguessin presentat durant
aquest estat o que es presentin durant aquests dos mesos.
-
Les mesures previstes en el RDL
8/2020 de 18 de març, tenen una vigència de 1 mes, sens prejudici que es puguin
prorrogar pel Govern mitjançant nou DRLlei. No obstant, aquelles mesures
previstes en aquest RDL que tinguin un termini determinat de duració, quedaran
subjectes al mateix.
Altres temes de interès que s’han aprovat en el Reial
Decret-Llei 8/2020, de 17 de març, que poden interessar són:
-
Durant el mes següent de l’entrada
en vigor, els subministradors d’energia elèctrica, gas natural i aigua, no
podran suspendre el subministra a aquells consumidors que tinguin la condició
de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d’exclusió social.
(només a aquests)
-
Es prorroga de forma automàtica
fins el 15 de setembre de 2020 la vigència del bo social a aquells beneficiaris
del mateix que els venci amb anterioritat.
-
Es suspèn els articles de la Llei
que permet l’actualització de preus a l’alça dels preus dels gasos liquats del
petroli envasats i també es modifica el càlcul de les tarifes de venda dels
gasos liquats de petroli per canalització, pels següents tres bimestres (6
mesos).
-
Les persones per compte aliena que
acreditin deures de tenir cura respecte del cònjuge, parella de fet, i altres
familiars fins a segon grau, tindran dret a accedir a l’adaptació i/o reducció
de la seva jornada, sempre que pugui acreditar que és degut a circumstàncies excepcionals directament
relacionades al Covid-19. Dins d’aquestes circumstàncies excepcionals s’inclou
el tancament de centres educatius o de qualsevol altre naturalesa que
dispensessin cures o atenció a persones. Ha de ser, però, raonable i
proporcionat en relació a la situació de l’empresa, particularment en el cas de
que siguin vàries les persones treballadores d’una empresa que hi vulguin accedir.
Empresa i persona treballadora hauran de fer el possible per a arribar a un
acord. I es limitarà al període excepcional de duració del Covid-19.
En
cas d’optar-se per a reducció de jornada, el sou es reduirà proporcionalment.
La reducció de la jornada ha de ser comunicada a l’empresa amb 24 hores
d’antelació.
-
S’estableix una moratòria del
deute hipotecari en l’adquisició de la vivenda habitual, sempre que el deutor
es trobi en situació de vulnerabilitat econòmica, així com igualment als
fiadors i avalistes del deutor principal, sempre que corresponguin també a
vivendes habituals.
Es defineix en
aquest cas com a supòsits de vulnerabilitat econòmica (només s’hi poden acollir
aquestes persones):
·
Que el deutor hipotecari passi a
estar en situació d’atur o, en cas de ser empresari o professional, sofreixi
una pèrdua substancial dels seus ingressos o una caiguda substancial de les
seves vendes.
·
Que el conjunt dels ingressos de
la unitat familiar no superi, en el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria:
el límit de tres vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples
mensual (IPREM) (IPREM 2020 mensual és de 537,84 euros). Aquest límit
s’incrementarà en 0,1 per a cada fill a càrrec de la unitat familiar. I en 0,15
per a cada fill en cas de unitats familiars monoparentals. També s’incrementarà
en 0,1 per a cada persona major de 65 anys membre de la unitat familiar. En cas
de unitats familiars que algun membre tingui una discapacitat superior al 33%,
o situació de dependència, el límit serà de quadre vegades l’IPREM. En cas que
el propi deutor tingui un grau de discapacitat superior al 33% i altres
circumstàncies que també es detallen, el límit serà de cinc vegades l’IPREM.
·
Que la quota hipotecària, més les
despeses i subministres bàsics, resultin superiors o iguals al 35% dels
ingressos nets del conjunt de la unitat familiar
·
Que s’hagi produït una alteració
substancial de les circumstàncies econòmiques de la unitat familiar
corresponents a:
a)
La càrrega hipotecària suposi un
esforça familiar que s’hagi multiplicat per 1,3.
b)
Una caiguda de les vendes en el
cas de empresaris i professionals de al menys un 40%.
Aquesta
moratòria en el deute hipotecari en l’adquisició de vivenda habitual es podrà
sol.licitar al creditor fins a quinze dies després del fi de la vigència de RDL
8/2020.
Un
cop sol.licitada aquesta moratòria pel deutor, l’entitat creditora procedirà a
la seva aplicació en un termini màxim de 15 dies. Durant el termini de la seva
vigència no es pagarà ni principal ni interessos. Tampoc es meritaran
interessos.
Les
escriptures que es puguin derivar de formalització de novacions contractuals
dels préstecs i crèdits hipotecaris anteriors, quedaran exemptes de l’impost
d’Actes Jurídics Documentats.
-
Els treballadors per compte pròpia
o autònoms, podran demanar una prestació extraordinària de forma excepcional i
vigència limitada a un mes, en el cas de
les activitats que han quedat suspeses en virtut del RD 463/2020 de
declaració de l’estat d’alarma, o quan la seva facturació en el mes anterior en
què es sol·liciti la prestació es vegi reduïda en, al menys, un 75% en relació
amb el promig de facturació del semestre anterior. I sempre que ja estiguessin
donats d’alta com a autònoms en data 14/03/2020, i estiguin al corrent de
pagament de les quotes de la seguretat social, o es posin al corrent amb
anterioritat a la sol·licitud de la prestació extraordinària.
La prestació
extraordinària serà del 70% de la base reguladora de cada autònom.
En cas que l’estat
d’alarma s’ampliï, també podrà prorrogar-se aquesta prestació fins a l’últim
dia del mes en que finalitzi l’estat d’alarma.
El temps de
prestació s’entendrà com a cotitzat i no reduirà els períodes de prestació per
a cessament d’activitat que el beneficiari pugui estar cotitzant.
-
Les prestacions per atur
percebudes pels treballadors fixes discontinus o similars, que hagin vist
suspesos els seus contractes de treball com a conseqüència de l’impacte del
Covid-19 durant períodes que, en cas de no haver concorregut aquesta
circumstància extraordinària haurien sigut d’activitat, podran tornar-se a
percebre, amb un límit màxim de 90 dies, quan tornin a trobar-se en situació
legal d’atur.
Per a determinar
el període que en condicions normals hauria estat d’activitat laboral, es
compararà amb l’any natural anterior.
-
Queda prorrogat per 1 any i fins
el 14/03/2021, la validesa del DNI de les persones que els caduqui a partir de
14/03/2020.
Esperem sigui del seu interès. Per a més informació no dubteu a contactar-nos pels canals de comunicació habituals.
Anna Riera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada