dijous, 16 de juliol del 2015

Es retira la vacuna contra la responsabilitat per pèrdues subministrada als administradors d'empreses

El govern del Presidente Zapatero va reconèixer la profunditat de la crisi econòmica iniciada el 2007 amb molt de retard. El cicle electoral, l'orgull, entre d'altres van provocar que no es prenguessin mesures serioses fins la famosa trucada del Sr. Obama i la Sra. Merkel que van canviar el destí del país.

Una de les formes de lluitar contra la crisi va ser la utilització massiva dels Reials Decrets llei. Una mena de normes amb rang de llei que es dicten pel Govern amb motiu de la seva urgència prescindint inicialment del tràmit parlamentari, i per tant, de la oportuna reflexió que hauria de tenir tota norma amb rang legal en qualsevol parlament. Com que cada divendres es celebrava consell de ministres els operadors jurídics hem estat pendents del Butlletí Oficial de l'Estat tots els dissabtes des de fa una colla d'anys per veure les normes que el govern tenia a bé de promulgar de forma sorpresiva i sense avís previ. Després, la norma dictada per un autoritari govern era habitualment convalidada per la majoria de diputats que el recolzen en el Parlament.

El 12 de desenmbre de 2008 es va dictar pel govern una de les primeres mesures per lluitar contra la crisi, el Real Decreto-Ley 10/2008 pel que s'adoptaven mesures financeres per a la millora de la liquidesa de les petites i mitjanes empreses i altres mesures complementàries. En el Real Decreto Ley s'hi disposava un crèdit extraordinari del govern a l'ICO per donar liquidesa a les petites i mitjanes empreses davant l'estrangulament del crèdit. També, en una disposició addicional, s'hi aprovaven les "altres mesures complementàries" en les que es contenia el més substancial i rellevant.

El Govern s'havia ja adonat del deteriorament del valor dels actius en els balanços de les empreses com a conseqúència de la crisi econòmica, i en definitiva, estava reconeixent la "imprevisibilitat" de la crisi econòmica i així com la seva profunditat. Aquest deteriorament en el valor dels actius dels balanços de les empreses, en una comptabilitat ordenada, podia donar lloc a responsabilitat dels administradors de les empreses per pèrdues, i això podia implicar que els Administradors de les empreses amb pèrdues que no fossin prou diligents haguessin de respondre solidàriament amb els administradors per les pèrdues davant d'una demanda d'un creditor o abocar a una part important de les empreses a un concurs de creditors, i per tant, a una gairebé segura liquidació i desaparició. Es tractava de vacunar a les empreses del contagi de la malatia terminal de les pèrdues i evitar la seva mort per l'incentiu que tenen els administradors de les mateixes per a dissoldre-la i liquidar-la davant una situació de pèrdues.


Dr. Schreiber of San Augustine giving a typhoid innoculation at a rural school. San Agustine County. Texas (LOC) Biblioteca del Congrés dels Estats Units.

Aquesta mesura, consistent en no computar les pèrdues, als efectes de l'obligada reducció de capital per pèrdues, de la responsabillitat dels administradors per pèrdues o en els concursos de creditors, sempre i quan aquestes derivessin de la disminució dels valors dels immobles, del deteriorament del valor de les existències o les derivades dels impagaments dels creditors es van aprovar de forma temporal. És a dir, temporalment, les pèrdues d'aquesta mena no eren causa de responsabilitat dels administradors, derogant-se el règim sever de la responsabilitat d'administradors previst en les lleis generals. Però com que la crisi no arribava al final, es va continuar subministrant dosis de vacunes als Administradors i es va anar prorrogant aquesta norma excepcional pels exercicis tancats el 2013 i el 2014 amb nous Reals Decret Llei. La crisi econòmica que havia de remetre en un determinat temps no es solucionava i es considerava necessari mantenir la suspensió del règim de responsabilitat dels Administradors.

Doncs, sembla ser que per als exericis tancats amb posterioritat a 31 de desembre de 2014 s'ha près la decisió pel Govern de no prorrogar pel Govern aquesta norma excepcional, passant a ser de nou vigent el règim de la responsabilitat dels administradors previst a la Llei de Societats de Capitals i a la Llei Concursal. Com que la no renovació de la norma excepcional no és una norma positiva, desconeixem els motius expressos que porten al govern a prendre aquesta decisió. Tanmateix és evident que si el govern presidit pel Sr. Rajoy presumeix de que la crisi ha finalitzat, cal començar a derogar aquelles normes excepcionals per a temps de vaques grasses com la finalment no prorrogada enguany, i no prorrogar una norma excepcional és berat en termes polítics ja que no cal donar cap explicació en el Butlletí Oficial de l'Estat.

Una altra cosa és el balanç que cal fer de la norma, els efectes d'aquesta vacuna, és a dir, saber si la vacuna ha estat efectiva o no. Tenim les dades que entre el 2008 i el 2014 hi ha hagut un nombre important d'empreses que han tancat amb concurs de creditors (o sense), segurament, mai s'havien tancat tantes empreses en tant poc temps. El que no sabem és quantes empreses no han tancat a l'empara d'aquesta norma. Tampoc sabem quants Administradors s'han salvat del sever règim de responsabilitat per pèrdues com a conseqüència d'aquesta norma ja que no existeix una estadística als efectes. Per tant, difícilment podem fer balanç de l'èxit d'aquesta vacuna legal més enllà de les intuicions que en podem tenir.

Per tant, la vacuna legal subministrada als Administradors de les empreses el 2008 pel "Dr. Rodríguez Zapatero" deixarà de tenir efectes en els exercicis tancats a partir de 31 de desembre de 2014 per recomanació i prescripció del "Dr. Rajoy Brey" que considera que la malaltia de les pèrdues derivades del deteriorament d'actius en balanços ja no es pot contagiar. Veurem quines implicacions pot tenir la no renovació de les mateixes (ja hem vist que un nen moria per diftèria per falta de vacunació en un entorn d'erradicació de la malaltia i amb una majoria d'infants vacunats). Ho decidiran els Jutges del mercantil quan comencin a arribar casos a partir de l'any vinent  i que resoldran les audiències provincials d'aquí a 4 anys i el Tribunal Suprem d'aquí a 6 anys ...

Jaume Pich
Advocat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada